utorok, februára 22, 2005

...esej na seminar zo zakladov marketingu...

...vcera som sa dozvedel ze na dnes mam mat kratku estej na temu ako vznikol marketing tak som si sadol a zbuchal toto. je to male, kratke, skarede a zlepene:-)

Vznik marketingu
Povedať presne kedy vznikol marketing je takmer nemožné čo sa dátumu týka. Jedno je ale isté. Vznikol presne vtedy keď sa niekto rozhodol upozorniť okolostojacich členov tlupy a presvedčiť ich prečo je práve jeho pästný klin ten najlepší a prečo má za tento pästný klin dostať o 20 bobúľ viac, ako jeho sused. Upozornil na seba jedine tak, že nahlas presviedčal okoloidúcich praľudí a dával o sebe vedieť. Keď o ňom ľudia vedeli, mohli ísť na istotu. Napriek tomu že nemal najlepšiu ponuku, konkurent sedel ticho v tieni a nikto ani netušil že má tiež niečo zaujímavé. Takto si aj tí menej schopní všimli že pri tom kričiacom je vždy väčšia skupinka ako pri tých čo iba ticho postávajú. Ľudia si začali čoraz viac uvedomovať že ich tovar môže byť horší ako tovar ktorý ponúka niekto iný, no ak kupujúceho patrične navnadia a presvedčia, zisk majú istý. Nešlo ani o to prezentovať skutočnú kvalitu svojho tovaru ale rétorsky vsugerovať zákazníkovi kvalitu ešte vyššiu ak nie vlastne najvyššiu. Najlepší obchodníci dokonca dokázali zákazníkovi vsugerovať že na nákupe vlastne zarobili a on obchodník prerobil.
Keď už ale vykrikovala celá osada a sily sa ako tak zrovnali, začali obchodníci hľadať iné cesty k presvedčeniu zákazníka. Tak sa zrodil nápad „presvedčiť zákazníkovo oko“. Obchodníci skoro pochopili že ich malé ryby sa oveľa viac vynímajú pekne rozložené a očistené ako susedove ktorý ich má síce každú o pol kila väčšiu, no má ich na škaredej kope v ktorej sa kupujúci iba znechutene prehŕňajú. Mne osobne sa tiež viac zapáči tovar prehľadne poukladaný ako nejaká chaotická kôpka v ktorej sa treba prehrabať aby človek niečo našiel. Aj keď to za tú námahu veľa krát stojí, ľudia sú od prírody lenivci a tvory pohodlné.
Marketing týchto prvotných obchodníkov vstával a padal na schopnosti upútať a presvedčiť. Čoskoro však zistili nielen prezentácia výrobku a upútanie zákazníkov zaručí zisk. Väčšina obchodníkov sa totiž začala správať navlas rovnako ako náš jedinec číslo jedna ktorý s tým celým prišiel. Tak začal premýšľať a zistil že ak ponúkne dve ryby za cenu jeden a pol, príde k nemu viac ľudí s vidinou lacného nákupu. Takto možno zarobil v konečnom dôsledku menej, no stávalo sa mu zriedkavejšie že nepredal polovicu rýb ktoré mu zostarli a nikto ich už nechcel. Takto v konečnom dôsledku predal omnoho viac a mal stabilnejší príjem.
Všetky taktiky sa časom postupne zdokonaľovali do takej miery ako ich poznáme dnes. Žiaľ vytratilo sa čaro naťahovania s obchodníkom ktorý svoju stratégiu občas vytváral priamo na mieste. Teraz sú pravidlá hry striktne dané a málokedy sa dajú obísť.

momentalne pocuvam ryba shnilá od wohnout

3 Comments:

Blogger pista58 said...

...tak ako som sa dnes na hodine dozvedel, marketing vznikol na konci 19. storocia a vsetko co som uviedol v eseji sice su znaky marketingu, no v tej dobe jednoducho neexistoval:-)

momentalne pocuvam ignorance is bliss od living colour

19:23  
Anonymous Anonymný said...

(od spt to bolo)

11:23  
Anonymous Anonymný said...

(pst) spoluziacka na anglictine tiez pisala tu esej

11:24  

Zverejnenie komentára

<< Home