nedeľa, septembra 09, 2007

...s bajkom na hory...

...pocas davnejsej pracovno/vyletnej navstevy chaty som si zobral aj bike, ze snad nieco pojazdim. podarilo sa najazdit celkom slusne, no jeden vylet stal skutocne za to.
dedinka Helpa sa nachadza na juznej casti pod hrebenom Nizkych Tatier, konkretne pod sedlom Priehyba a kopcami Velka Andrejcova a Kolesarova, ktore su sucastou hrebena Nizkych Tatier.

hreben a Velka Vapenica



dolina nad Helpou

Vzdy som sa chcel ist pozriet do sedla Priehyba na biku, ale vzdy som sa dostal len lenivo niekde nad dedinu. Tentoraz sa mi podarilo dostat do sedla bez problemov, az na dost silny dazd. Ale spat k vacsiemu vyletu. Okrem vyjazdu do sedla Priehyba (cca 7,7 km) som si povedal, ze by bolo fajn ist sa pozriet k priehrade Cierny Vah. Podla mapy a opisov obyvatelov Helpy je to zo sedla okolo 18 km zjazdu nadhernou dolinou Raztok a doliny Ipoltice popri rieke Ipoltica. Znelo to lakavo, ajked to nebolo najmensie susto. Nuz, raz umriet musim, tak som siel do toho. Do sedla Priehyba je to ako som spominal priblizne 7,7 km, priblizne polovica je po velmi kvalitnom novom asfalte a polovica po rozbitom starom asfalte. Ta kvalitna polovica je celkom prijemna, nekvalitnejsia polka obsahuje aj celkom slusne prevysenie, nemam teraz po ruke mapu, takze neviem kolko presne. V ten den som asi malo ranajkoval / alebo vela, do sedla mi nohy vobec nesli. Sedlo sa da spravit bez problemov za 30 - 40 minut ak ma clovek partaka, ak mu to nejde, tak sa do da bez problemov natiahnut na 50 - 60 minut. A to bol teraz aj moj pripad.

Sedlo Priehyba


kalamitne drevo v sedle






kalamitne drevo a vozovy park v sedle Nizkych Tatier


Kedze som ale vedel, ze predcasny prichod by znamenal aj velky vysmech zakladneho tabora v Helpe, tak... tak som slapol do pedalov a klesanie do doliny Raztoky mohlo zacat. Asfalt tu je rozbity tak ako na juznej strane, treba si pocas celej cesty aj severnou aj juznou stranou davat pozor na kamiony s drevom, LKTcka, auta lesnikov a ciganov. Zjazd do Raztok je pomerne strmy, ma okolo 2,5 km ak si dobre pametam. Zjazd je to prudky a rychly, s dvoma ci troma zakrutami kde treba fakt pribrzdit alebo to sakra dobre klopit. To na tej ceste neodporucam, kamienkov a naplaveneho bordelu je tam dost. Cesta vedie peknym ihlicnatym lesom, miestami je vidno do doliny a na svahy Nizkych Tatier.

Raztoky




Chaty v Raztokach




Od Raztok pokracuje taktiez rozbito nerozbita cesta az do Ipoltice. Nieje velmi kam odpocit, stale treba ist po asfaltke rovno, cestou clovek minie par chat Lesov SR, nejaky divoky objekt kde sa konali skoly v prirode a ine grupace. Zda sa, ze v chatach Lesov SR sa aj nejaky ludia zdrzuju, vyzeraju obyvane a jednu akurat cerstvo natierali. Cesta vedie popri rybniku, cez lesy a luky, sem tam ide trosku hore, ale iba mierne. Nepametam si uz presne kolko je to k doline Ipoltici.

Dolina Ipoltice


rieka Ipoltica (riecka, potok)

Velmi pekne pokracovanie cesty, da sa ist bud popri rieke, alebo druhou cestou, ktora klukati nad nou, striedavo klesa a stupa. Isiel som tou hravejsou cestou a bolo to fajn, raz hore, raz dolu, nielen rovno pri rieke. Treba si davat pozor, v tomto useku bol dost velky ruch aut s drevom a cesta bola dost spinava od blata a kory zo svahu.

V tychto miestach sa dolina zacina pomaly vyrovnavat, sem tam nejake chaty a potom Cierny Vah. Nemal som vela casu omrknut osadu, velka budova Lesov SR, nejake dalsie stavby. Treba ist este nejaky ten kilometer k priehrade. pri nej sa dolina otvara a vidno pomerne dost na zapad. Samotna priehrada je zasadena medzi kopcami, vyzera to velmi fajn. Pre velmi rychle zmeny vo vyske hladiny je zakazane kupat sa. Asi casto vyberaju stupel. Od vychodneho konca priehrady k zapadnemu je to okolo dvoch kilometrov. Hradny mur je zial nepristupny a nechcelo sa mi to obchadzat zase cele, aby som si mrkol stavby na severnej strane. Asi to boli nejake rekreacne chaty, ktovie. Za celu cestu som stretol najviac ludi prave v tomto useku. Od nenormalne skaredych nemeckych turistiek cez ceske rodinky s vytunovanymi Favoritmi, az po bikerske rodinne zoskupenie s tatkom poloprofikom na brutalne nadupanom stroji a polomrtvym synom div nie na BMX. mali trochu parky z toho ze kde su a kam idu, ale moja 30 rocna mapa vyborne posluzila. minimalne k tomu, ze polomrtvy syn pri zisteni co ho caka skoro umrel uplne. Nevermind, aspon vecer nebude vymyslat.

Cierny Vah

Priehrada a okolie


Cesta spat bola omnoho rychlejsia ako som ocakaval, dolinami to islo velmi rychlo, stretol som "az" dvoch bajkerov co sli opacne, inac iba par lesnikov. na konci oboch dolin som sa dostal o to rychlejsie, ze mi za prdelou zacalo slusne hrmiet. posledny usek je strmy vyjazd do sedla, nepametam si v tejto chvili kolko som napisal na zaciatku ze ma ked som nim isiel dole. nieje to take strasne, ajked clovek ma pocit ze je uz hore, ale stale nieje. skoda ze posledny vyjazd som mal taky uprsany, cestou zo sedla na chatu to zase poriadne klzalo, blato v ustach a podobne.

Suma sumarum, vylet bol fajn, da sa zmaknut rychlo a pomerne pohodlne, nieje to ziadna alpska etapa. Treba si zobrat nejake pitie, po ceste som nenasiel nic na obcerstvenie.

Este par technickych detailov:
helpa cca 650 mnm
sedlo priehyba 1190 mnm
cierny vah 740 mnm

momentalne pocuvak spirit bar a piesnicku status quo

2 Comments:

Anonymous Anonymný said...

Pokial viem tak tento vylet bol uz asi pred mesiacom, a ty stale zijes zo spomienok? A odvtedy nic? Ale takto na nas nenatrenujes. Teda nie zeby som mal teraz nejak najazdene... Ale inac pekny vylet, hned by som si dal povedat...

21:17  
Blogger pista58 said...

tak text som mal asi dva tyzden napisany po prichode, este s fotkami sa dopiplat...chcelo to velku snahu :D neboj, pojdeme aj ku mne, nech nenicime stale len bobrovec:-)

22:20  

Zverejnenie komentára

<< Home